//
you're reading...
ΠΡΟΣΩΠΑ, ΣΥΜΜΕΤΕΧΩ

η κυριαρχία της «θεραπευτικής συνείδησης…!

Επιλέγουμε από το βιβλίο του αμφιλεγόμενου οικονομολόγου Τζέρεμυ Ρίφκιν, «Η νέα εποχή της πρόσβασης». Αμφιλεγόμενου, επειδή από τη μια, τονίζει την εξέλιξη του νέου υπερκαπιταλισμού που θα φέρει το τέλος της εργασίας (απο την μεριά του κεφαλαίου, βέβαια) και τον κίνδυνο της εξαφάνισης των πολιτισμικών αξιών και κουλτούρας από τις οικονομικές σχέσεις, αλλά παραμένει δυσδιάκριτο πως ο ίδιος τοποθετείται πολιτικά σε αυτά, από την στιγμή που διετέλεσε σύμβουλος της Μέρκελ. Σίγουρα, πάντως περιγράφει τις αντιφάσεις της οικονομίας και της τεχνολογίας, περιγράφοντας την εξέλιξη που οδηγεί τον παγκόσμιο πολιτισμό.

«Στις μεσαίες δεκαετίες του 20ου αιώνα, η ιστορική συνείδηση καταρρέει πρός όφελος της θεραπευτικής συνείδησης. Οι άνθρωποι σκέφτονταν λιγότερο υπό της δικής τους θέσης στην ιστορία και περισσότερο υπό τους όρους της δημιουργίας της δικής τους προσωπικής ιστορίας. Στη νέα μετα-ιστορική εποχή, παρατήρησε ο κοινωνιολόγος Φίλιπ Ρέιφ, «οι άνθρωποι αισθάνονται πιο ελεύθεροι να ζουν με την ελάχιστη φιλοδοξία για οτιδήποτε σπουδαιότερο από το να περνούν ευχάριστα». Οι άνδρες και οι γυναίκες που σκέφτονται κατ’αυτόν τον τρόπο, έλεγε ο Ρέιφ, «είναι σε θέση να απολαμβάνουν τη ζωή χωρίς να ανεγείρουν υψηλούς συμβολικούς φράκτες γύρω τους». Το να είναι κάποιος παραγωγικός και να κατασκευάζει κάτι από τον εαυτό του – αξίες που εναρμονίζονταν με την παραγωγικά προσανατολισμένη ιστορική συνείδηση – έμοιαζε περισσότερο με καθαρή δουλεία. Η ζωή είναι πολύ μικρή για να θυσιαστεί κανείς για την ιστορία και για κάποια μελλοντική κατάσταση ευημερίας-ιδιαίτερα όταν η αυτο-ολοκλήρωση και η ευημερία είναι διαθέσιμες εδώ και τώρα προς απόλαυση. Ενώ ο «ιστορικός άνθρωπος» θυσιάζει το παρόν και ζει για τον μέλλον, ο «θεραπευτικός άνθρωπος» ζει για τον παρόν και εγκαταλείπει οποιαδήποτε φιλοδοξία μεγάλης ιστορικής αποστολής. Ο αποθανών φιλόσοφος Κρίστοφερ Λας, περιέγραψε τη θεραπευτική ευαισθησία. Έγραψε:

O Κρίστοφερ Λας

Οι άνθρωποι σήμερα δεν επιθυμούν την προσωπική σωτηρία, ούτε πολύ περισσότερο την αποκατάσταση της πρότερης χρυσής εποχής, αλλά επιθυμούν διακαώς το πάθος, τη στιγμιαία ψευδαίσθηση της προσωπικής ευημερίας , υγείας και ψυχικής ασφαλείας… Το να ζει κανείς τη στιγμή είναι το πάθος που κυριαρχεί – το να ζεις για τον εαυτό σου, όχι για τους προγόνους σου ούτε για τις μέλλουσες γενεές.

Ο Λας είπε ότι «χάνουμε με ταχύ ρυθμό την αίσθηση της ιστορικής συνέχειας, την αίσθηση ότι ανήκουμε σε μια διαδοχή γενεών που αρχίζει από το παρελθόν και εκτείνεται στο μέλλον. Μειώνεται η αίσθηση του ιστορικού χρόνου». Η πτώση της ιστορικής συνείδησης και η άνοδος της θεραπευτικής συνείδησης, σύμφωνα με τον Λας, παραλληλίζεται με τη μετατόπιση από έναν κόσμο όπου η συσσώρευση ιδιοκτησίας είναι το μέτρο τόσο των επιτευγμάτων όσο και της συμβολής στην ιστορία σε έναν κόσμο όπου η συσσώρευση ζωντανών εμπειριών είναι το μέτρο της προσωπικής ψυχολογικής πορείας και της αναζήτησης της μεταμόρφωσης. Ο Λας έγραψε : «Η επιδίωξη του ιδιοτελούς συμφέροντος, που προηγούμενα ταυτιζόταν με την ορθολογική επιδίωξη του κέρδους κα τη συσσώρευση πλούτου, έχει μετατραπεί στην αναζήτηση της ευχαρίστησης και της ψυχικής επιβίωσης».

Δημήτρης Ναπ.Γ.

Advertisements

Συζήτηση

Δεν υπάρχουν σχόλια.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Στατιστικά

  • 37,364 επισκέψεις

"Παραμένω αναρχικός για να μπορώ να δοξολογώ την Παράδοση. Χωρίς την Παράδοση δεν μπορείς να κάνεις ούτε βήμα. Δεν την αντιμετωπίζω, όμως σαν αγία των αγίων. Πολλά πράγματα της παράδοσής μας έχουν πεθάνει για πάντα. Άλλα πάλι επιζήσανε με διαφορετική μορφή. Οι νέοι μας για παράδειγμα, δεν καταλαβαίνουν ότι το τσίπουρο είναι καλύτερο απο το ουίσκι. Κατά τον ίδιο τρόπο, οι γέροι φαντάζονται ότι προπολεμικώς ζούσαμε καλύτερα. Εξετάζω την Παράδοση σημαίνει προσπαθώ να κατανοήσω το Σήμερα" - Ηλίας Πετρόπουλος.

Όλες οι επαναστάσεις καταλήγουν στην κατάκτηση της ανεγκέφαλης Κυρίας. Της Εξουσίας. Αυτή η κατάκτηση, ως γνωστόν, δημιουργεί Δίκαιον, μακράν των ονειρικών στόχων μιας επανάστασης. Οι άνθρωποι που προκύπτουν από μία επανάσταση, περιέχουν τα ίδια συστατικά με τους αποχωρήσαντες ή τους ηττηθέντες (...). Χρειάζεται ισχυρή παιδεία για ν' ανθέξει κανείς στην έννοια της Εξουσίας και της επιτυχίας. - Mάνος Χατζιδάκις

Μαΐου 2017
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
« Απρ.   Ιον. »
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031  
Πατήστε την εικόνα για περισσότερα...

ΑΙ ΓΑΡΟΥΦΑΛΛΟ ΜΟΥ…

ΜΙΚΕΛΗΣ ΑΒΛΙΧΟΣ

Μπακουνικός και Κεφαλλονίτης

O ΔΡΑΚΟΣ…

ΑΙΜΙΛΙΑΝΟ…

Τhe Monty Pythons

Τhe Monty Pythons

ΜΑΡΙΝΟΣ ΑΝΤΥΠΑΣ

ΜΑΡΙΝΟΣ ΑΝΤΥΠΑΣ

Τζιμάκο, τρέλλανε τους «μεταμοντέρνους»…

Τζιμάκος και μετα-νεωτερικότητα

ΓΚΥ ΝΤΕΜΠΟΡ…

"...το θέαμα είναι το κεφάλαιο σε τέτοιο βαθμό συσσώρευσης που μεταβάλλεται σε εικόνα."

ΤΣΑΡΟΥΧΗΣ: ΟΤΑΝ Ο ΑΥΘΕΝΤΙΚΟΣ ΖΩΓΡΑΦΟΣ ΣΥΝΑΝΤΑ ΤΗΝ ΑΕΚ ΤΗΣ ΚΑΡΔΙΑΣ.

Eλευθερία ανάπηρη πάλι σου τάζουν…

Για το όνειρο των συνοικιών μας…!

Αρέσει σε %d bloggers: